فعال محیط زیست: نسبت دادن حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به خودروها مورد تردید است و باید منتظر نتایج پژوهشهای جدید باشیم، زیرا تمرکز بر این عدد باعث غفلت از دیگر منابع آلاینده نظیر صنعت میشود. در اصفهان امکان ترکیب آلودگیهای شیمیایی و خاکی هوا وجود داشته و ترکیبات حاصل میتواند امکان خطر را بیشتر کند. مترو و BRT ظاهراً در تسهیل جابه جایی مسافر اثرات خوبی داشته است، اما بدون مطالعه نمیتوان گفت در کاهش آلودگی هوا هم موثر بوده یا نبوده است، برای کنترل آلودگی هوای ناشی از تردد خودرو و موتورسیکلتها در اصفهان، لازم است علاوه بر استمرار و ارتقاء طرحهای موجود با استفاده از قوانین بالادستی کشور و پژوهشهای لازم از افزایش تردد روزانه آنها جلوگیری شده و تعداد کل خودرو و موتورسیکلت افزایش نیابد. خودرو، موتورسیکلت، قطعات و سوخت آنها محصول مستقیم صنعت بوده و صنعت میتواند با ارتقاء تولیدات خود در کاهش آلودگی هوا موثر باشد . بخشی از خودروهایی که روزانه داخل شهر تردد میکنند مربوط به صنایع بوده و به منظور مدیریت بهتر باید درصد آنها مشخص شود.بر اساس سند آمایش، باید توقف توسعه صنعت در اصفهان اجرایی شود و افزایش کارایی زیست محیطی واحدهای موجود در دستور قرار گیرد. بهبود نسبی کیفیت هوا در برخی موارد مربوط به انجام فعالیتهایی نظیر حذف مازوت از نیروگاه مورد قبول است، اما نباید وقتی کیفیت هوا بهتر شد به مدیریت و وقتی آلوده است به اینورژن و طبیعت ربط دهیم، کیفیت هوای اصفهان حاصل اثر متقابل شرایط اقلیمی و فعالیتهای انسانی است، پس نگاه دوگانه باید تغییر کند.لیست صنایع سیاه اصفهان باید در چارچوب قانون منتشر شود، در روزهای ناسالم، روشها و سیاستهای مواجه با آلودگی هوا برای حفظ سلامت شهروندان مورد سؤال بوده و نیاز به تجدیدنظر دارد.اگر تلاشی برای بهبود کیفیت هوای اصفهان انجام شده در جای خود محفوظ است، اما وضعیت موجود کیفیت هوای اصفهان نمایانگر عدم کارایی لازم طرحهای فعلی است، بنابراین اعتراض سمنهای زیستمحیطی اصفهان نسبت به وضعیت موجود اعلام میشود.